Privacy Policy

Persoonsgegevens bij Stichting Simul

Stichting Simul hecht groot belang aan uw privacy. Wij houden ons aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), waarin is vastgelegd hoe er met uw persoonsgegevens wordt omgegaan. Dit betekent dat wij moeten kunnen aantonen dat wij ons aan de wet houden. Daarnaast zijn wij verplicht een functionaris gegevensbescherming aan te stellen. In deze verklaring lichten wij beknopt onze verplichtingen en uw rechten toe met betrekking tot uw persoonsgegevens.

Wat betekent de privacyverklaring?

Kort samengevat houdt dit in dat wij verantwoordelijk zijn om u te informeren over:

  • Welke persoonsgegevens wij verwerken;

  • Waarvoor wij deze gegevens gebruiken;

  • Wie toegang heeft tot deze gegevens;

  • Aan wie wij uw gegevens eventueel verstrekken.

Ons uitgangspunt is dat wij persoonsgegevens alleen gebruiken als dit noodzakelijk is en altijd op een veilige manier.

Welke gegevens hebben wij nodig en waarvoor?

Algemene persoonsgegevens
Bijvoorbeeld uw naam, geboortedatum, contactgegevens (inclusief gegevens van uw wettelijk vertegenwoordiger), verzekeringsgegevens, verleende zorgproducten en medische gegevens. Deze informatie gebruiken wij om:

  • De benodigde zorg- en dienstverlening te bepalen;

  • Correspondentie te voeren;

  • Zorg te declareren bij zorgkantoor, zorgverzekeraar of gemeente;

  • Het sociale netwerk en mantelzorgers te betrekken bij uw zorg.

Cliënt-/relatienummer
Een uniek nummer dat wij aan elke cliënt toekennen voor een goede administratie van de zorgrelatie.

Burgerservicenummer (BSN)
Dit nummer is wettelijk verplicht voor het uitwisselen van gegevens met andere zorgaanbieders, zorgkantoren, zorgverzekeraars en overheidsinstanties.

Medische en gedragsgegevens
Deze informatie is nodig om individuele zorgplannen op te stellen, uit te voeren en te evalueren.

Toegediende medicatie
Wij registreren medicatietoediening om inzichtelijk te maken welke medicatie is voorgeschreven en ontvangen.

Incidentregistratie
Bij eventuele incidenten leggen wij de aard en toedracht vast, evenals de genomen maatregelen om de kwaliteit van zorg te waarborgen.

Financiële gegevens
Indien wij uw financiën beheren, houden wij verantwoording over bankrekeningnummers, saldo’s en transacties.

Hoe verkrijgen wij uw persoonsgegevens?

De meeste gegevens ontvangen wij rechtstreeks van u bij het aangaan van een zorgovereenkomst. Daarnaast kunnen wij gegevens ontvangen van andere zorgaanbieders of instanties wanneer dit nodig is voor uw zorg.

Intern gebruik van gegevens

Uw gegevens worden alleen door medewerkers van Stichting Simul gebruikt die daar op basis van hun functie toegang toe nodig hebben. Wij regelen dit met specifieke autorisaties en toegangsrechten binnen onze systemen.

Beveiliging van gegevens

Wij nemen technische en organisatorische maatregelen om uw persoonsgegevens te beveiligen. Onze maatregelen voldoen aan de geldende normen, zoals vastgelegd in NEN7510/12/13.

Extern gebruik van gegevens

Verplichte doorgifte
Wij zijn wettelijk verplicht om bepaalde gegevens te delen met zorgkantoren, zorgverzekeraars en gemeenten. Dit gebeurt altijd via beveiligde verbindingen.

Samenwerking met leveranciers
Wij werken met leveranciers van software en systemen. Met deze leveranciers hebben wij verwerkersovereenkomsten afgesloten, zodat zij verplicht zijn zorgvuldig met uw gegevens om te gaan.

Overige doorgifte
Gegevens worden uitsluitend gedeeld met derden als dit noodzakelijk is voor de zorgverlening en na uw toestemming, tenzij er een wettelijke verplichting is.

Bewaartermijnen

Wij hanteren de wettelijke bewaartermijnen voor persoonsgegevens:

  • Cliëntendossiers: 15 jaar na het einde van de zorgovereenkomst (WGBO);

  • Vrijheidsbeperkende maatregelen: 5 jaar;

  • Medicatielijsten: 2 jaar.

Overige gegevens bewaren wij niet langer dan nodig is en verwijderen wij zo spoedig mogelijk.

Uw rechten met betrekking tot uw persoonsgegevens

U heeft het recht om:

  • Uw gegevens in te zien;

  • Fouten in uw gegevens te laten corrigeren;

  • Gegevens over te dragen naar andere personen of organisaties;

  • Verwerking van uw gegevens te beperken of bezwaar te maken tegen de verwerking.

U kunt contact opnemen met onze zorgadministratie of zorgmanager om uw rechten uit te oefenen.

Wijzigingen in deze privacyverklaring

Deze privacyverklaring kan worden aangepast. Controleer daarom regelmatig de meest actuele versie. Wij zullen wijzigingen apart aankondigen wanneer dat nodig is.

Vragen of klachten

Heeft u vragen over uw privacy of bent u niet tevreden over hoe wij met uw gegevens omgaan? Neem dan contact op met onze functionaris gegevensbescherming via onderstaande gegevens:

Stichting Simul
Adres: Segment 3, UNIT A9130 6921RC Duiven
Telefoon: 085 060 6526
E-mail: info@stichtingsimul.nl

U kunt ook een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens via www.autoriteitpersoonsgegevens.nl.